چطور با تولید محتوا، مشتری‌های بیشتر / بهتر بدست بیاریم؟

خیلی ازم پرسیده می‌شه که اولین پست‌های من تو پیجم باید چطور باشه و چیا باید توش بگم؟ چه محتواهایی تولید کنم که برام مشتری بیاره؟

 

خیلیا هم می‌گن تولید محتوا فقط کسایی رو جذب می‌کنه که می‌خوان کار من رو یاد بگیرن و ازم کپی کنن. آره حتمن که این آدم‌ها رو جذب می‌کنه اما بخش‌هایی هم هست که تو نگاه اول دیده نمی‌شه.

 

بیا اول ببینیم مراحل پول درآوردن از یه کار آنلاین چطوریه.

معمولن همچین مراحلی داره:

 

  پیدا کردن تو توسط مشتری -> اولین تماس -> نوشتنِ پروپزال -> اراعه‌ی پروپزال -> بستن قرارداد -> گرفتن پیش پرداخت -> انجام دادنِ کار -> گرفتن باقی پول

 

اما من رو از کجا پیدا کنن؟ من که مشتری‌های زیادی نداشتم تا حالا، چطور اعتمادشون رو جلب کنم؟

 

بیا یه سناریوی فرضی بچینیم: فرض کنیم تو دلنیا هستی، هنرمندی که با تکنیک‌هایی که بلده یه سری ظروف بانمک، از ترکیب چوب و گلهای طبیعی درست می‌کنه. سه ساله که تجربه‌ی کار داری و با یه سری مغازه ها کار می‌کردی. بیشتر سفارشات رو از معرفی دوستانت گرفتی و محصولایی که به صورت امانی به مغازه‌ها دادی. مشکلایی که توی این روش کار هست اینه که مداوم و قابل اعتماد نیست، منفعله و به قدرت فروشِ مغازه‌دار بستگی داره و باید منتظر مشتری بمونی.

 

یا فرض کنیم تو مریم هستی. یه مشاور و کُوچ زندگی. دو سال سابقه‌ی کار داری و مشاوره‌های حضوری و آنلاین داشتی و سه چهار بار ورک‌شاپ برگزار کردی. بازدهی مالی زیادی از این کار نداشتی اما فیدبک‌های خیلی خوبی گرفتی و آدمایی که باهاشون کار کردی هنوز هم ازت تشکر می‌کنن و این بهت انگیزه و امید میده که کارِت رو توسعه بدی. اما این کار برای ایرانی‌ها ناشناخته‌س پس آدمها به سختی قبول می‌کنن که براش وقت و پول کنار بذارن و جایی برای پیدا کردن مراجع وجود نداره.

 

حالا بیاین ببینیم تولید محتوا چطور می‌تونه به آوردن مشتری کمک کنه…

 

 

بزرگ کردنِ شبکه‌ی ارتباطات با آدم‌ها و قدرت نفوذ تو اون‌ها

 

فالوورهای دلنیا عمدتن اومدن یه کاری رو ازش یاد بگیرن و از خلاقیتش و تکنیکش تو کارهای خودشون و زندگیشون استفاده کنن. اما اونا به دوستاشون راجع به دلنیا می‌گن و کارهاش رو برای مامانشون می‌فرستن یا وقتی برای تولد خواهرش کسی کادویی می‌خواد بخره محصول دلنیا یادش میاد و بهش معرفیش می‌کنه. اینجوری دلنیا به جمع دوستان و خانواده‌ی فالوورهاش نفوذ می‌کنه. (=اینفلوعنس)

 

همچنین دلنیا توی شبکه‌ی کاری و همکارهای فالوورهاش هم نفوذ می‌کنه. احتمالن خیلیاشون توی بازار نزدیکی به بازار کاریِ دلنیا مشغول به کار هستن و با هم فرصت‌های کاری جدید، فرصت‌های همکاری و حتی دوستی هم براشون پیش میاد. (=نِتورک)

 

نتورک یعنی کسایی که تو می‌شناسیشون، اینفلوعنس یعنی کسایی که تو رو می‌شناسن. «آموزش دادن» راه خیلی خوبیه برای ایجادِ اینفلوعنس روی آدم‌ها. این یک کارمای مثبته که دیر یا زود بهت برمی‌گرده.

 

به مرور زمان ممکنه با کسایی دیگه یه ورک‌شاپ بزاری یا توی یه پادکست مهمون بشی. حتی اگه سفارشی هم نگیری شبکه‌ت رشد می‌کنه.

 

 

اطلاعات و مهارتت رو پخته می‌کنه

 

یه چیز که من راجع به تولید محتوا خیلی دوست دارم اینه که باعث می‌شه مدام سعی کنی که تخصصت رو بیشتر کنی. باعث می‌شه جایی که توش ضعف داری رو بشناسی و یادش بگیری.

 

یه جورایی آدم رو هل می‌ده که بیشتر مطالعه کنه، و دانشش رو بیشتر کنه. علاوه بر این وقتی چیزی رو یاد می‌دی به کسی خودت هم بهتر یادش می‌گیری. اصلن می‌گن تا چیزی رو یاد ندی کامل یادش نگرفتی!

 

از کامنت‌ها و فیدبک‌هایی که بهت می‌دن هم کلی چیز یاد خواهی گرفت و نسبت به بازار هدفت بینش دقیق‌تری پیدا می‌کنی. یعنی بهتر می‌فهمی جای چه چیزی خالیه، مردم چه مشکلایی دارن، به چی نیاز دارن و چه چیزهایی بهتر فروش می‌ره.

 

 

تو رو به عنوان متخصص می‌شناسن

 

هیچ راهی بهتر از این نیست که ثابت کنی تو «حرفه‌ای» هستی. آدم‌ها کسی رو که چیزی ازش یاد می‌گیرن حرفه‌ای میدونن. وقتی به متخصص هایی که می‌شناسی فکر می‌کن، معمولن کسی که چیزی ازش یاد گرفتی میاد تو ذهنت.

 

دو پیج رو در نظر بگیر:

اولی ۵ مدرک تخصصی داره و ۴۰۰ تا فالوور (پست‌هاش هم بیشتر راجع به خودش و خفن بودنِ خورش و کارهاشه)

و دومی هم ۵ مدرک تخصصی داره و ۱۰۰۰۰ فالوور (پست‌هاش هم مطالب با‌ارزشی هستن با کامنت‌هایی که می‌گه وای مرسی، چه عالی)

کدوم رو به عنوان یک حرفه‌ای قبول می‌کنی؟

 

فالوورهای بیشتر (+مطالب باارزش) این حس رو ایجاد می‌کنه که می‌دونی داری چیکار می‌کنی و به حوزه‌ی کاریت واقف هستی. و این یعنی که تو می‌تونی قیمتت رو خودت تایین کنی و لازم نیست با قیمت‌های توی سایت‌های کاریابی رقابت کنی.

با محتوا‌هایی که درست کردی مردم با خودت و کار‌هات آشنا می‌شن (مخصوصن محتوا‌های ویدیویی)؛ و همه ترجیح می‌دن با کسی که میشناسن کار کنن.

 

 

چطور با تولید محتوا جریان درآمدی بیشتری بسازیم

 

تولید محتوا غیر از مشتری‌هایی که همراهش میاره جریان‌های درآمدی دیگه‌ای هم ایجاد می‌کنه. در ابتدا محتوا‌های رایگان منتشر می‌شن اما بعد از مدتی می‌شه ازشون به شکلهای دیگه‌ای استفاده کرد که درآمدزا باشه.

وقتی یه مدت به صورت روتین تولید محتوای منسجم داشته باشی، بعد از یه مدت یه مجموعه محتوای مفید داری که می‌تونی همون‌ها رو جمع‌آوری کنی و پی‌دی‌اف‌ تخصصی‌ای درست کنی و بفروشیش. برای مثال مریم می‌تونه کتابچه‌هایی برای رفع مشکلات مردم سر کارهاشون، تو خونواده، مشکلاتشون با همسراشون یا بچه‌هاشون درست کنه. همه به مقاله‌ها یا کتابچه‌هایی که خیلی مختصر و روشن یه مشکل خاص رو حل کنه علاقه‌مند هستن:

  • چطور وقتی سر در گمی هستیم و مدام از این شاخه به اون شاخه می‌پریم، بتونیم شغل ایده‌عالمون رو پیدا کنیم.
  • چطور یک مکالمه رو با رعیسمون پیش ببریم که بدون ایجاد فشار عصبی و دلخوری بتونیم همه‌ی خواسته‌هامون رو بگیم و چیزهایی که ازش ناراضی هستیم رو بیان کنیم.

 

اینطوری مریم بدون اینکه زحمت زیادی بکشه و زمان زیادی بزاره، فقط با جمع کردن همون محتوا‌ها و تبدیلشون به یه پی‌دی‌اف درآمد دیگه‌ای داشته باشه. دلنیا هم می‌تونه همون ویدیوهایی که از مراحل انجام کارهاش پست کرده رو جمع‌آوری کنه، روش حرف بزنه و یه نوشته‌هایی زیرنویس کنه و به یه ویدیوی آموزشی تبدیلش کنه. با پست کردنش توی یوتیوب و معرفیش توی پیجش می‌تونه بازدید و درآمد کسب کنه.

دلنیا حتی می‌تونه با استفاده از محتوا‌هاش کورس‌های آموزشی درست کنه. یا مریم می‌تونه یه گروه خصوصی (با عضویتِ پولی) توی واتساپ درست کنه و هر هفته یه جلسه‌ی یک ساعته‌ی کوچینگ بزاره و به اعضای گروه در بررسی هفته‌ی قبل و برنامه‌ریزی برای هفته‌ی آینده‌شون کمک کنه.

 

راه‌های زیادی برای کسب درآمد از محتوا هست که موقع شروعش دیده نمی‌شه. به قولِ ملیندا لیوسی: خوندنِ نوشته‌های روی بطری سخته اگه داخل بطری باشی!

فقط کافیه هوشمندانه عمل کنی و بهترین شیوه‌ی ارائه رو برای مشکل مخاطب‌هات پیدا کنی.

 

این محصولاتی که درست می‌شه علاوه بر فروش باعث جذبِ مخاطب‌های بیشتر هم می‌شه. محتواها، مقاله‌ها و پی‌دی‌اف‌های تو دست به دست می‌چرخه و فالوور‌های بیشتری برات میاره.

 

 

و اما چطور تولید محتوا کنیم؟

 

می‌خوام تو این مقاله یه اکشن پلن هم بهت بدم که بتونی باهاش پیش بری. ازش یه اسکرین شات بگیر یا یه جایی یادداشت کن که بتونی هر روز بهش رجوع کنی.

 

۱. همون‌طور که می‌دونی ابتدا باید یه اکانتِ بیزینسی اینستاگرام داشته باشی و ظاهر پیجِت (عکس پروفایل، اسم پیج، بایو) رو تر و تمیز کنی. اگه توی انتخاب اسم، نوشتن بایو و بقیه چیزهای طراحی پیج نیاز به کمک داری، من یه سری هایلایت تو پیجم ساختم که کمکت می‌کنه. بهش یه سر بزن: @keyvan.kianian ، هایلایت‌های: استراتژی اینستا، برندینگ اینستا، بایو در اینستا، تولید محتوا.

 

۲. محتواهایی با هدف یاددادنِ کاری که داری می‌کنی و ذهنیتِ پشتش تولید کن.

این روزها ویدیو و پست‌های آلبومی خیلی خوب جواب می‌ده. روشی که توش راحت‌تری رو انتخاب کن. برای اینکه بیشتر تولید محتوا کردن رو یاد بگیری، این کتاب بهت یاد میده بهتر بنویسی رو بخون.

 

۳. هر بار سعی کن محتوایی که تولید می‌کنی رو بهتر کنی و هشتگ‌های بهتری رو انتخاب کنی تا زمانی که پستت به 40% reaching non-followers برسه (از قسمت insight اینستاگرام میتونی این تحلیل‌ها رو پیدا کنی). از کامنت‌هایی که می‌گیری و فیدبک‌ها برای پیدا کردنِ محتوای به درد بخور ایده بگیر. اگه توی نوشتن و تولید محتوا به کمک احتیاج داری این کتاب کوتاه رو بخون. (پایین‌تر بیشتر راجع بهش توضیح می‌دم)

 

۴. فالوور‌های غیر واقعی‌ای که فالوت می‌کنن رو حذف کن. این کار الگریتم‌های اینستاگرام  برای بیشتر کردنِ سرعت رشدت کمک می‌کنه.

 

۵. وقتی محتواهات یه اون 40٪ ریچ رسیدن و مردم کامنت‌های تشکر برات می‌نوشتن وقتشه که برای تبلیغ پیجت هزینه کنی. به پیج‌های دیگه بگو برات تبلیغ بزارن و از پیج‌های کوچیک شروع کن.

 

۶. جواب کامنت‌ها رو هم بده و با آدمها ارتباط بگیر و شبکه‌سازی بکن. با کسایی که خوشت میاد ازشون دوست بشو و برای یه ملاقات تو دنیای واقع قرار بزار.

 

این شیش مرحله رو تکرار کن و مدام بهترشون کن. یاد بده و یاد بگیر.

می‌ترکونی.

 

ثبت

پیغام شما با موفقیت ارسال شد.